19 مرداد 1403
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
  • بازدید: 89 نفر
  • دیدگاه: بدون نظر

چندین دهه قبل مردم حین آماده‌سازی خوراکی‌های رنگارنگ و خوشمزه از رنگ طبیعی خوراکی  همچون زعفران، زردچوبه، رب گوجه و غیره استفاده می‌کردند اما امروزه به واسطه تغییر سبک زندگی استفاده از رنگ مصنوعی خوراکی  برای تهیه شیرینی‌ها و محصولات غذایی مختلف باب شده است. ما در این بخش به انواع رنگ خوراکی، فواید رنگ خوراکی و مضراتش می‌پردازیم، اگر خواهان کسب اطلاعات در این باره هستید با این مطلب همراه باشید.

 

 

آشنایی با انواع مختلف رنگ خوراکی

به طور معمول حین آماده سازی شیرینی، شربت، کیک، بستنی یا یک نوع ماده غذایی استفاده از رنگ‌های خوراکی بسیار طبیعی هست، اما دقیقا چه نوع رنگ‌های خوراکی در بازار موجود هست که ما می‌توانیم از آنها استفاده کنیم؟

 

 

 

رنگ خوراکی بر پایه آب: یکی از راحتترین رنگ‌های خوراکی موجود در بازار رنگ‌های غذا بر پایه آب هست که درکارخانه‌های صنعتی آماده می‌شود. رنگ غذا در انواع مختلف همچون رنگ‌های سبز، زرد، قرمز، نارنجی، مشکی و بنفش در بازار موجود هست که می‌توانید از آنها به راحتی با ترکیب مقداری آب استفاده کنید. شما می‌توانید رنگ خوراکی مایع بر پایه آب را با فوندانت‌ها و خمیرها ترکیب کنید تا رنگی خاص و جدید خلق کنید.

رنگ خوراکی بر پایه روغن: به طور معمول از این ماده رنگی‌ در کنار مواد دیگری مثل اسید فسفریک خوراکی در تهیه نوشیدنی‌هایی همچون الکل یا نوشابه‌های انرژی‌زا استفاده می‌شود، این رنگ‌های غذایی پودری نیستند و در مقایسه با رنگ خوراکی بر پایه آب گران‌تر هستند. این رنگ‌ها به دو صورت  مصنوعی و طبیعی در بازار وجود دارند و از رنگ غذا بر پایه آب بافت نرم‌تری دارند اما مخلوط کردن آنها سخت‌تر از محلول رنگی بر پایه آب است.

 

مواد و محصولات طبیعی رنگی: این محصولات خوراکی شامل رنگ‌های طبیعی همچون طلایی، نارنجی، قرمز یا زرد هستند، زعفران، زردچوبه، گوجه فرنگی، کاکائو یا روغن‌هایی همچون سیاه دانه همگی در این دسته قرار دارند که به صورت طبیعی و بدون هیچگونه افزودنی می‌توان از آنها در خانه استفاده کرد. به عنوان مثال اگر تمایل به آماده کردن کیک شکلاتی دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از مقداری کاکائو برای خلق رنگ جذاب و طعمی خوشمزه هست.

رنگ‌های خوراکی مناسب برای کیک پزی و شیرینی پزی

انواع رنگ خوراکی به صورت پودر و مایع قابل استفاده هستند و هر کدام خواص خاص خود را دارند که می‌توان از آنها برای تهیه کیک، شیرینی، آبنبات و ماکارون استفاده کرد. به عنوان مثال از رنگ‌های پاستیلی ( در کنار موادی مثل دکستروز) برای تولید آبنبات‌های رنگی استفاده می‌شود. رنگ خوراکی برای کیک پزی و شیرینی پزی موجود در بازار متنوع است بعضی از آنها با مقداری آب ترکیب شده در صورتی که می‌توان از برخی دیگر به صورت خشک روی خمیر استفاده کرد.

 

 

 

صمغ گوار چیست؟ اگر جز طرفداران بستنی، ماست یا پودینگ‌ها هستید، بد نیست بدانید صمغ گوار در تولید این محصولات غذایی با هدف افزایش غلظت ماده غذایی استفاده می‌شود. این ماده غذایی فوایدی نظیر افزایش میزان پروتئین بدن، کاهش قند خون و افزایش بهبود عملکرد هاضمه بدن دارد. در ضمن این محصول از ماده‌ای تحت عنوان لوبیای گوار گرفته شده و در تولید محصولات غذایی استفاده می‌شود.

 

ترکیبات اصلی رنگ خوراکی

بد نیست بدانید مزه و رنگ ماده غذایی با هم ارتباط تنگاتنگی دارند، به همین خاطر نوشیدنی‌های ترش را با رنگ نارنجی میبینیم نه قرمز یا سفید، شاید بتوان این موضوع را علت اصلی به وجود آمدن رنگ‌های خوراکی مصنوعی با تنوع رنگی بالا دانست. از جمله ترکیبات رنگ خوراکی موجود در بازار می‌توان به کلروفیل، کاروتنوئیدها، آنتوسیانین و غیره اشاره کرد.

 

 

 

کدام رنگ خوراکی، طبیعی یا مصنوعی برای استفاده مناسب هست؟

رنگ‌های خوراکی طبیعی یا مصنوعی هر کدام فواید خاص خود را دارند. به عنوان مثال ماندگاری رنگ‌های مصنوعی بیش از رنگ‌های خوراکی طبیعی است. علاوه بر این تنوع بالای محصولات رنگ غذای مصنوعی باعث افزایش خلاقیت در تولید شیرینی‌ها، بیسکوبیت‌ها و ماکرون‌ها می‌شود. در ضمن براساس تحقیقات انجام گرفته شده هر دو این ماده‌های غذایی بدون ضرر و عارضه هستند اما اگر تمایل دارید از محصولی که سالم‌تر هست استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما رنگ‌های خوراکی طبیعی هستند.

 

فواید و عوارض رنگ خوراکی

انواع رنگ خوراکی که در تولید محصولات غذایی مختلفی استفاده می‌شوند، مزایایی همچون ماندگاری بالا، سلامت و ایمنی، قابلیت استفاده در تولید محصولات غذایی متنوع همچون شیرینی، نوشیدنی و ژله دارند. در ضمن بد نیست بدانید بعضی از این محصولات فوایدی همچون سرشار بودن از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدها و مواد معدنی دارند. به عنوان مثال ماده خوراکی کاروتنوئید خواصی همچون سرشار بودن از ویتامین آ را دارد که برای حفظ سلامت پوست و چشم‌ها مفید است.

 

 

 

اگر نگران این هستید که آیا رنگ‌ غذا شامل عوارض رنگ خوراکی هست یا نه؟  بد نیست بدانید طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان دارو و غذای آمریکا استفاده از محصولات غذایی رنگی هیچگونه عوارضی ندارند، اما باید توجه داشته باشید این استفاده باید به صورت متعادل باشد والا می‌تواند اثرات منفی روی سلامتی پوست یا حتی دندان‌هایتان داشته باشد. به عنوان مثال مصرف بیش از حد ماده رنگی کاروتنوئید که معمولا در هویج پیدا می‌شود می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست به نارنجی شود.

ما در این مطلب شما را با انواع رنگ خوراکی محبوب و قابل استفاده امروزی آشنا کردیم، به همین علت به راحتی می‌توانید از رنگ غذای مدنظرتان برای آماده سازی غذا، کیک و شیرینی و نوشیدنی‌های مختلف استفاده کنید. اگر باز هم پس از مطالعه این مطلب نتوانستید در رابطه با اینکه چه رنگ خوراکی غذایی را برای تهیه  کیک خود استفاده کنید؟ تصمیم بگیرید می‌توانید برای تهیه بهترین ماده با ما در شرکت واردات مواد اولیه شیمیایی راویس مشاوره و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

 

امتیاز به این مطلب

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *